❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Wednesday, November 24, 2010

FacebOOk Trigger Asthma

Assalamualaikum,
Saya mau kOngsi sesuatu ^_^.
Pasal kesihatan dan pasal satu article.
Acticle nie saya amik dari:







Could Facebook trigger asthma?

22 November 2010


An asthmatic teenager hyperventilated after seeing a picture of his ex-girlfriend on the site after he was dumped by her.

Now doctors fear social networking websites such as Facebook may be a new source of psychological stress.

With asthma prevalent among young adults, they could be particularly prone to such a reaction, according to the report.

The 18-year-old, who used an inhaler to keep his asthma under control, had been dropped and deleted from the girl's site while she continued "friending" new young men.

By disguising himself with a new Facebook nickname, he managed to become her friend once more and was confronted by her picture.

The sight of this seemed to induce shortness of breath which happened repeatedly on accessing her profile.

In collaboration with a psychiatrist, the patient resigned not to login to Facebook any longer and the asthma attacks stopped, report said.

The case indicates that Facebook and social networks in general could be a triggering factor for depressed asthmatic individuals, they added.

Berkerut dahi saya baca article nie. Nak gelak pOn ada. Saya pOn ade asthma gak. Saya dapat tahu ex saya de Orang lain lam facebOOk gak. Siap terjumpa gambar mereka dan cOmment yang bersayang2 ag. Tapi takderlah sampai asthma saya datang.

Tu cuma nak jadi penyebab je kOt. Orang yang xde asthma pOm kalau ter-tahu yang bf/gf dye de Orang lain atau macam2 berita lain yang memeranjatkan pOn akan stress juga!

Asthma tak sama dengan penyakit jantOng. Dye biasanya tak terpengaruh sangat dengan berita2 yang di dengar atau lihat. Dye banyak terpengaruh dengan permakanan, bau, udara sekitar dan kebersihan. Ini kerana debu, bau yang busuk, makanan dan udara yang sejuk itu yang akan menyebabkan mereka mengalami kesukaran bernafas, menyesakkan dada dan maka asthma pOn datanglah bertandang.

Tapi saya tak tahu la pulak kalau2 facebOOk boleh trigger pesakit asthma yang sangat kritikal.

Anyway, the choice is yOurs. Sume benda de baik dan buruk. Terpulang pada kita tOk menilainya. Yang menjadi pengukur ialah ilmu pengetahuan, pengalaman dan iman kita.

Daa,


p/s: Pendapat saya tak bias taw. Bukan kerana saya back up FB. Jangan misunderstanding plOp ^_^.