❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Saturday, November 27, 2010

JOm Menjahit ^_^ (Bahagian Pertama)

Assalamualaikum,

Hari nie saya nak kOngsi sesuatu dengan kalian sume. Nak tahu apa? Saya nak kOngsi dengan sume mcmmana nak hasilkan sepasang baju kurung. Baju kurung yang menjadi pilihan kita ialah baju kurung TELUK BELANGA.

Kalian mesti pelik kan? Saya dak accOunt cmne leh pandai menjahit plak? Opps! Pembetulan. Saya budak baru belaja, lOm pandai mana lagi menjahit nie. Saya cuma nak kOngsi pe yang saya belajar masa kelas menjahit KO-K ri tu. AgpOm kat umah xde mesin jahit. SO xlehlaa practice hari2. SO sape nak belikan mesin jahit tOk saya?Eh ape yang saya melalut nie?

Okeh! Ayuh kite mulakan sikalang. Calo2.

Mula2 mestilah amik ukuran badan dulu. Pastu buatlah pelan bangunan eh cilap pelan ukuran seperti di bawah:

tuturialmain-1tahun Contoh ukuran nie saya amik dari CRAZYARTZONE. Malas nak lukis sendiri hehe.

badan-Ukuran badan termasuk leher-

pesak-kekek -Pesak dengan kikik-

pesak-kekek2 -Cantuman pesak dengan kikik-

Kat bawah nie saya masukkan vidOe yang masa cekgu ajar nak cantum dan jahit pesak dengan kikik.

Have take a lOOk!



VideO nie Orie ag. LOm edit, lOm tacap2 ^_^.
Do enjOy watching. Ada tips dari cekgu saya. Dengar je la bebelan dye k hehe.

pesak-lengan -Cantuman pesak dengan lengan-

pesak-badan-Cantuman pesak dengan badan-

Lukis gambar seperti di atas pada kertas mahjong mengikut ukuran badan sendiri (cara nie untOk mereka yang lOm expert cam saya). Lepas dah siap semua ukuran, bleh la kita gunting kain plak. Gunting leklOk. Ikut ukuran betul2. Kalau salah ukur dan gunting, baju kita kemungkinan besar kan menjadi senget seperti menara condong dan singkat seperti baju yang tak cukup kain.

Tentang ukuran saya tak dapat nak bagitahu kat sini. Sebab buku nOte saya yang saya catat masa cekgu ajar dah ilang. sOwi k. Pasal ukuran kalian belajar kat blOg lain k. CRAZYARTZONE de ajar pasal ukuran.

Okeh! Lets prOceed!

Bila dah siap gunting, kita jahit tepi (jahit mesin jer)supaya senang kerja kita nanti. Pastu cantumkanlah perca2 kain tue seperti rajah2 di atas.

Pastu jahitlaa. Kalau baju kurung traditiOnal kat lehir tue dijahitkan jahitan mata lalat. Tapi sekarang semua dah mOden. Semua jahit mesin.

Dah ciap baju dye. Nantikan tOk tutorial kain plak k.

WiTh LOve,