❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Tuesday, August 10, 2010

Aroiw PapRik AyAm

Hari nie kelas aku pukul 5.30 pm.

Kelas ape korang nak tahu?

Kelas menjahit hik3.

Memang betul2 wanita muslimah laa hehehe.

Jadi tinggal lah aku sorang-sorang kat rumah (╯_╰). Yang lain pegi menimba ilmu.

Focus yer sahabat-sahabat ku. Jangan tido lam kelas plak hik3.

Hari nie aktiviti aku:

*Basuh baju. Glitter Graphics | http://www.graphicsgrotto.com

Glitter Graphics | http://www.graphicsgrotto.com

*Kemas rumah.

*Masak.

*Update blog!(。♥‿♥。)

Masak???

Jeng...jeng...jeng...

Setahu aku, aku nie tak pandai masak.

Tapi tadi kate masak.

Haaa.... Lau korang nak tahu hari nie aku masak paprik ayam. Special untuk sahabat-sahabat aku.

Aku dah try cuba rasa.

Sedap woooo...

Serius aku cakap.

Manis, masin, masam, sume ade...

So aku nak kongsi resipi tu ngan korang.

Boleh kan?kan3?

Oleh sebab aku masak paprik A Y A M jadi bahan utamanya mestilah ayam.

Ayam tu aku bajet2 jer tuk 6 orang. Tuk makan petang dan malam. Tak leh masak banyak-banyak. Bukan save budget tapi kene beringat tuk hari esok juga hehehe.

Potongan ayam tu terpulang pada korang lah. Nak potong sedang-sedang ke, nak halus-halus ker. Pastu basuh bersih-bersih.

Ingat, utamakan kebersihan!

Barulah kita sihat dan ceria hehehe.

Pastu kita memerlukan bawang merah, bawang putih dan cili padi. Bahan-bahan nie tuk di tumbuk.

Kita tumbuk kasi lumat.

Lepas tu kita sediakanlah bahan-bahan yang lain pulak.

Antara bahan-bahan yang aku masukkan ialah:

Serai - aku tak tahu nak buat camne, jadi aku ketuk jer ngan ulu lesung. Janji de rasa nanti hik3.
Bawang besar - kasi mayang dia.
Daun limau purut - di carik-carik kan. Ciannya daun tue.
Tomato - di belah empat.

Juga memerlukan khidmat sos cili dan kicap manis.

Kalau korang ada sos tomato kat rumah korang, korang masukkanlah juga k.

Rumah kitorang xdak sos tomato. Jadi aku tak masukkanlah.

Bahan yang last sekali ialah air perahan limau nipis.

So bahan-bahan sume dah ready, jom kita masak sama-sama.

Mula-mula goreng ayam dulu.


Tapi janganlah goreng garing sangat.

Pastu, tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi yang kita tumbuk tadi.

Bila dah agak-agak dah masak, masukkan sos cili dan kicap manis.

Biarkan ia mendidih.

Masuk la air cikit. Banyak mana tu mengikut akal pikiran korang sendiri hehehe.

Bila dah mendidih, masukkan serai dan daun limau purut.

Jangan lupa kacau taw.

Pastu aku masukkan bunga kubis dan carrot.

Biarkan sekejap... Bila dah mendidih, masukkan plak bawang besar dan tomato.

Bila dah masak sume bahan tue terpulang pada korang samaada nak curahkan kuah paprik tu atas ayam ke atau nak masukkan semula ayam tu lam kuali.

Bagi aku, elok masukkan semula ayam tu lam kuali. Barulah kuah dan rasa paprik tu kan sebati lama cikit dengan ayam tue (◑‿◐).

Meleleh tak air liur korang? Hehehe.

Dah boleh hidang...

Aik???

Kenapa de satu lagi bahan yang aku tertinggal?

Aku lupa nak masuk ker?

Hehehe (Gelak jahat)

Dont worry.

Jus limau nipis/purut akan dituangkan semasa menghidang.

Tadaaa....

Beginilah hasilnya.

Selamt mencuba (bagi yang nak mencuba laa hehehe).

Tak sabar nak dengar comment dari sahabat-sahabat ku.

Setakat nie aku baru pandai masak:

  • Popia goreng special.
  • Masak goreng2 aku memang dah pro dah hik3.
  • Masak sambal.
  • Masak kicap.
  • Kerabu.
  • Hari nie tambah lagi satu, paprik!

Okeh!

Aku nak p makan jap.

Wassalam Glitter Graphics | http://www.graphicsgrotto.com