❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Tuesday, December 28, 2010

Kari Ayam & Pengat Pisang

Assalamualaikum,

Camat petang sume ^_^

TOday I made chicken curry fOr my friends. Kari ayam tue atas permintaan Akak Yana. Cik Ruzi plak request pengat pisang. Ketan ketun, haru biru saya kat dapur hari nie .

Tapi xper. Saya happy bila tengOk mereka makan apa yang saya masak dengan lahapnya haha. Agaknya begitulah perasaan mak2 kita an. Sejak jadi surirumah sepenuh masa nie bawu saya faham. Agak susah dan penat tapi MENGEMBIRAKAN.

Nie tak law dulu nak makan pe2 jer panggil mak. Sampai nak makan megi pOm suh mak masak (saya la tue hehe). Alasannya mak masak ag cedap. Tapi padahal PEMALAS. Ish3. Lepas nie mak dOk rilek, saya plak yang masak hOhO.

oKEH! XmOO cakap panjang2 ag. JOm kita ke dapur.

SAM_3779Nie lah kari ayam saya. Sedap x? Mestilaa sedap hehe. Nak recipe? BOleh3.

Cara nak buat senang jer. Mula2 basuh ayam tue dulu bersih2. Ingat! Utamakan kebersihan ^_^. Pastu hiris nipis2 bawang merah, bawang putih dan halia. Dah ciap hiris tumislaa bahan2 tue tadi. Masukkan sekali bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga. Kalau kOrank nak masukkan daun kari, masukkanlah sekali. Saya plak lupa nak beli tadi .

Pastu masukkan plak serbuk kari. Saya guna serbuk kari ADABI; Bersih dan Suci. PrOmOte cikit. Api tue maintain kecil jer. Kang hangit plak serbuk kari tue. Masukkan juga sedikit air (terpulang pada kOrank nak masuk banyak mana).

Masukkan ubi kentang yang sudah di pOtOng empat (ikut saiz ubi kentang). Pastu masukkan ayam. Sentiasa pastikan yang serbuk kari tue tak kan hangit. Law takut hangit, masukkan air cikit lagi.

Masukkan garam. Last skali masukkan santan. Kacau supaya santan tak berketul2 yakni berOtOt2 hehe. Bila sume bahan dah masak, padamkan api dan hidanglah.

Ermmm… Sedap juga di makan dengan lOti…

Next is Pengat Pisang.

SAM_3786Simple jer pengat saya nie. Janji sedap. Tak gitu?

Sib baik jumpa pisang tadi. Tapi nama pisang yang saya beli nie pelik cikit. Nama dye “WAK”. Saya ingat pak cik tue bergurau tadi bila dye cakap “Nie pisang wak. Bukan pisang saya”. Meman betul nama pisang tue wak. Bukan wak dOl. Tapi wak sahaja yer.

SAM_3783Encem tak pisang tue?hehe.

Okeh! COntinue memasak.

Masukkan santan lam kuali/periuk (terpulanglah). Biarkan kejap. Pastu masukkan pula daun pandan. Kalau kOrank nak masukkan gula kabung pOm bleh. Tapi agak susah nak dapatkan gula kabung nak cni. Kebetulan ada gula melaka lam peti tadi. Saya masukkan cikit. Belasah jer

Bila santan tue dah mendidih, masukkan pisang wak. Pastu tambahlaa gula dan garam sesedap rasa. Siap! Pengat pisang cangat sedap di makan bila sejuk.

Jadi menu hari ini adalah:

Lauk; Kari Ayam.

Sayur; Kangkung GOreng Belacan.

Ulam; Kacang BOtOl.

Hidangan tetap; Budu En Mail.

Air; Sirap Limau.

Desert; Pengat Pisang.

Wahhh! KEKENYANGAN.

Alhamdulilah. Bersyukur pada Allah atas nikmat makan ini.

WiTh LOve,

3

EsOk rasa nak buat kerabu betik a.k.a sOmtam