❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Thursday, January 20, 2011

I’m A Stupid Gurl and Ugly!



Assalamualaikum, hye everybOdy!

KOrank de pernah cakap tak macam tue (merujuk pada title) kat diri kOrank?

Tak der? Malu nak mengaku ea?ehehe.

http://matcuoi.com


Ataw kOrank de tak kawan2 yang punya symptOms yang macam kat bawah nie?

Asal tengOk cermin jer hati bermOnOlOg “Aku nie tak cantik macam Fatin Liyana (kenapa pilih Fatin Liyana? Sebab dye CUTE dan FAMES d kalangan blOggers. Dan juga sebab ramai yang nak jadi macam dye. Apa daaa) / Erra Fazira (kenapa pilih Erra Fazira? Sebab dye ARTIS FEBRET saya >_<) and whatsOever.


Bila Orank tanya “kenapa kO jawab 1 + 1 = 3?” Yelaa. Aku nie tak pandai macam kO. Pastu mulalah muka membunyut macam sup bunjut ahaha.


KOrank taw tak yang nie semua satu symptOm taw!


SymptOms penyakit RENDAH DIRI YANG MELAMPAU ataw bahasa yang tak brapa saintifiknya LOW SELF ESTEEM.


number1

Title dan cOntOh2 kat atah tue adalah merupakan symptOm yang pertama yang bOleh membunuh ehehe. Ia d kenali sebagai verbal clues. Instead Of kOrank cakap…


“I AM STUPID GIRL AND UGLY”


Baik kOrank cakap…


“I AM HAPPY WITH MY SELF. I AM OKEY WITH IT. I ACCEPT WHO I AM. BECAUSE EVERY PERSON IS UNIQUE”.


Yang palink penting ALWAYS THINK POSITIVE ABOUT URSELF.


number2

SymptOm yang kedua :)


Bila nak buat sesuatu jer, mesti mintak apprOval dari Orank lain. Law tak mintak ataw tak tanya terlebih dahulu, rasa cam tak sah jer. Kalau tak tanya, nanti salah kang. Padan muka saya!


Tue pOm tanda yang kOrank nie lOw self esteem.


Tak yakin dengan kebOlehan diri sendiri. Jangan macam tue beb! Jangan takut buat silap. Yang penting kita belajar dari kesilapan tue. But please NO repeating the same mistake. Dan satu lagik jangan plak ajar diri buat silap. U gOt what i mean?


pinnumber3

SymptOm yang ketiga :)


Lack Of eye cOntact. Bila bercakap dengan sesama manusia, takut nak pandang mata. Bukan sebab takut kene pukau ke ape. Tapi sebab tak der keyakinan diri. Lagik2 bila bercakap dengan Orank besar. Orank besar d cni bermaksud bOs kita, kawan2 yang kita rasa lebih berpengatahuan dari kita dan sebagainya.


Jalan pOm pandang bawah jer. Tiang kat depan bOleh d langgarnya. Jangan macam tue kawan! Cube mendOngak ke atas. Kenali pOtensi diri. Built yOurself. Baru kita bOleh pergi jauh, maju ke depan.


Dah macam entry mOtivasi plak rase >_<


number-4-shaped-pinata

SymptOm yang keempat :)


Slalu mengkritik Orank lain.


Bila cakap pasal kritik mesti ia sesuatu yang buruk an? Fakta tentang Orank yang suka mengkritik Orank lain ialah mereka nie sebenarnya jeles dengan Orank d kritik tue. Tapi lagi satu fakta yang kOrank mungkin tak tahu ialah sebenarnya mereka kecewa dengan diri sendiri. DiaOrank tak sebagus Orank yang d kritik tue.


KOrank stuju tak law Mira cakap yang Orank yang suka mengkritik Orank lain adalah Orank yang berpenyakit? ^_^


Jadi kawan, pengajarannya ialah jangan dOk tengOk buruk Orank lain jer. ImprOve diri sendiri adalah lebih BERMANFAAT dari dOk baiki diri Orank lain.

SymptOm yang kelima :)


Senang d pengaruhi Oleh Orank lain.


KOrank perasan tak bila kita makan bersama kawan2, bila menu sampai, masing2 sebenarnya dOk tunggu sape Order dulu. Selagi xder Orank start Order, maka berjam2 laa kOrank tengOk menu tue. TOl tak? Bukan eh!ehehe.


http://matcuoi.com

Pastu bila sOrank Order nasi ayam + teh O beng, maka SEMUA pOm makan dan minum yang sama. Alasannya senang chef nak masak dan cepat sampai.


Tapi sebenarnya kita (bagi mereka yang berkaitan ehehe) nie nOt an assertive persOn. Kita senang d pengaruhi Oleh Orank lain. Tak kisah lah dengan ataw tanpa sedar.

SO, beware!

.

.

.

Lebih nie jOm sama2 kita bina self cOnfident and self cOmpetent kita. Tapi jangan ter-OVER plak. OVER cOnfident pOm satu penyakit yang bermasalah juga.


Sesuai dengan garis panduan yang telah d tetapkan iaitu BERSEDERHANA DALAM SETIAP SEGI, maka BERPADA2LAH!



WiTh LOve,

3

.:Credit tO Encik GOgle fOr the pictures:.

Okeh! Kene pergi kerja. Bai2 :)