❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Thursday, December 2, 2010

PriHaL PiSaNG KaKi

Assalamualaikum,

Semalam kami berlima pegi pasar malam kat Pantai Dalam.

Saya beli buah pisang kaki. Ia sejenis buah untOk dimakan yer kawan2. Bukan Organ badan atau pisang hehe.

Mungkin ramai yang tidak mengenali buah nie. Saya tahu sebab member2 saya kat cni pOm banyak bertanya itu ini dengan saya. Bila makan, macam2 reaksi mereka. Ada yang makan slice pOm susah nak telan. De plak kate “Kalau jumpa kat mana2 tak de rasa nak beli”. Huk3 kecian kat buah pisang kaki nie. Tapi saya shuke dye!

5064244303_7a2efa1169 Mak dan ayah caye bagi caye nama PISANG KAKI. Camat berkenalan ^_^.

Nie lah buah pisang kaki tue. Rupanya macam tomat. Rasa dye plak “Ermm susah nak cakap”. Nak bagitahu rasa dye macam EPAL, BUKAN! Tapi dye pejal, rangup, berbiji dan manis.

Sungguhpun buah ini disebut pisang dan berwarna kuning tetapi bentuk serta isinya tidak menyerupai pisang-pisang biasa yang lain.

Kalau kalian tak shuke panggil dye PISANG KAKI, kalian leh panggil PersimmOn, Kesemek (kalau di IndOn) dan Amlok. While perkataan KAKI tue berasal dari perkatan Yipun “Kaki”.

Saya tertanya2 camne laa rupa pOkOk dye. Then finally I gOt the answer!

n659827356_939776_4873

Dye bukan berjalan mahupOm menjalar. Tapi dye tumbuh di atah pOkOk.

BiarpOm nama dye agak klasik tapi de khasiat taw2.

Pisang kaki sejenis buah yang berkhasiat yang mengandungi vitamin C, glukos, sukros, fruktos dan iodin. Bernilai tinggi dari segi perubatan.

Ia amat berkhasiat dalam menurunkan tekanan darah tinggi, meningkat pengaliran darah dalam pembuluh darah koronori, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu.

Serbuk putih yang terdapat pada permukaan buah pisang kaki yang kering juga manis rasanya dan mengandungi manitol, glukos dan vitamin C amat baik untuk paru-paru dan jantung.

Haaa… Jangan memain…

Jadi, p lah beli buah pisang kaki sekarang dan rasanya sendiri ^_^.

Sekian infO dari Cik Mira.

WiTh LOve,

p/s: Begitu banyak rahmat dan kurnian Allah yang masih belOm diterOkai. MOga diberi kesempatan Oleh Nya untOk terus menikmati.

p/: Bersyukur di atas segala yang diberikan Oleh Nya.