❀ My GOjes BlOgging Friends ❀

Wednesday, April 28, 2010

Bahasa Thai

Post ni aku ambik dari blog lamaku.

Blog tu dah xupdate lama dah (setaun maybe) and tak kan di updatekan dah.

The reason is very the simple laa. Coz i dah ada blog yg cantik nie (cantik ker?huk3).

So sama2lah kita belajar dan kalau ada yg tahu and nak sama2 menambahkan ilmu, bolehlah share k.

Oh ye, before that, aku nak bgtau yg aku ni ade kaitan jugaklah dengan negara Thailand. Aku ada dua mak sedara yang tinggal kat Narathiwat. Aku pon dah banyak kali dah pegi Bangkok, jalan2 sambil cari business opportunity.

Aku nak kongsi sikit beberapa perkataan Thailand yang aku tahu setakat ni.. :-)

sawaddee (ni mesti semua org tahu he3)
=salam sejahtera

sawaddee tongcau
=selamat pagi

chan
=saya

khoto khaa,chan mai ru
=maaf,saya tak tahu

tai ngan
=kahwin

tam alai yu
=buat ape tu?

mee
=mak

pie
=panggilan abang

noi
=panggilan adik

wanni
=hari nie

ki che mong
=awal pagi

dai
=boleh

king alai ka
=nak mkn ape?

auw pai yu nai
=nak pegi mana?

mok lauw

= dah habis dah

narak

= cantik

kun

=udang

kai

=ayam

sebai mak

=sangat sihat

nam

=air

setakat ni dulu ye..ade words lain lagi saya bgtau kemudian k…;-)